Myanmar en Singapore - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Vesna Boersma - WaarBenJij.nu Myanmar en Singapore - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Vesna Boersma - WaarBenJij.nu

Myanmar en Singapore

Blijf op de hoogte en volg Vesna

06 Juli 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Mingalaba!

Hier is eindelijk het verslag van Myanmar! :)

In myanmar begonnen we in yangon (wat sinds 12 jaar niet meer de hoofdstad is). Het was er super vochtig en benauwd en veel regenbuien. We hebben wat kerken gezien en een beetje rond geslenterd. Het klinkt een beetje stom maar het was niet een heel bijzondere stad. 's Avonds hebben we de mooiste pagode van het land bekeken: Shwedagon. Geheel bedekt met een laag echt goud en met spotlights erop was het een plaatje om te zien. De volgende dag was ik ziek, maar besloten we toch om de bus te nemen naar Kalaw. We hadden kaartjes voor een normale bus, maar we werden ineens ge-upgraded naar een vip bus, wat een luxe! Welkomsdrankje en hapje, stewardessen, voetenbankje, brede stoelen. In Kalaw hebben we een dagje rondgelopen, voor de regen geschuild bij lokals in huis die ons direct op eten en drinken trakteerde en ons Birmees leerden. De volgende dag begonnen we aan een 2-daagse trekking naar Inle Lake. We liepen door de heuvels en hebben veel mooie uitzichten gezien van rijstvelden en nederlandse wolken. 's Middags hebben we gegeten in een klooster waar monniken woonden. Ze waren niet erg onder de indruk van onze komst en gingen door met wat ze deden: tv kijken, bowlen met houten schijfen en hun zelfgemaakte vuurpijlen afschieten. Dit veranderde onze kijk op monniken wel. Je zag ze namelijk op straat met een smartphone en in dikke auto's, terwijl wij dachten dat ze allemaal sober zouden moeten leven. 's Avonds hebben we in een lokaal dorpje overnacht. De volgende dag kwamen we aan bij Inle Lake en het was fantastisch! We hebben (the dutch way) eerst 2 dagen gefietst, langs allerlei dorpjes langs het water en een wijngaard met lekkere wijn. Daarna hebben we een boottripje op het meer gedaan, waar we langs allemaal handwerk ateliers werden gebracht. Er was ook een klooster waar monniken vroeger katten heel hoog door een ring leerden springen, maar dat deden ze niet meer omdat er te veel toeristen op af kwamen. Na Inle Lake zijn we een dag langs Pindaya geweest, waar meer dan 8000 buddha's in een grot stonden. Daarna zijn we naar Mandalay gegaan. Hier hebben we eerst een dagje in de stad gefietst, en de volgende dag een scooter gehuurd en in de omgeving rond gereden. We hebben weer tempels en kloosters bezocht, maar ook een lange houten brug die fotogeniek met zonsondergang was en een tempel waar 3 grote pythons chillden bij het beeld van buddha. Hierna zijn we naar Bagan gegaan, voor velen het hoogtepunt van Myanmar. Het is een oude stad waar het landschap vol staat met meer dan 4000 oude tempels van allerlei vormen en formaten, gebouwd in de twaalfde en dertiende eeuw. Sommige tempels mocht je op klimmen en het was vooral mooi om dit met zonsop- en ondergang te doen. We hebben tussen de tempels rond gefietst op een elektrische fiets, wat erg chill was omdat het er heel warm was. Als afsluiter nog een uitstapje gemaakt naar mount Popa, een heuvel met een tempel (ter verering van de natuurgoden) erop waarvan de weg naar boven vol zat met agressieve apen, die me 2 keer aangevallen hebben. Na Bagan wilden we de hoofdstad Naypitaw bezoeken. We gingen met de nachtbus en we zouden rond half 4 in de nacht aankomen, net een goede tijd om geen hotel meer te hoeven zoeken. Helaas werden we al om half 1 uit de bus gezet en stonden we in een grote, onbekende, niet-toeristische stad. Er waren nog wat mensen op die ons vertelden dat alle hotels vol zaten, wat we moeilijk te geloven vonden. We hebben toen eerst maar wat biertjes gehaald en geproost op Nieks 22e verjaardag! Daarna bood een aardige meneer aan dat we bij hem mochten slapen, dus we hebben de nacht doorgebracht op een stoel in een hokje waar overdag buskaartjes werden verkocht. We waren om half 6 al weer wakker en we besloten om een kleine tour door de stad te doen. Wat een bizarre stad was dat! Het is 12 jaar geleden uit de grond gestampt en alle overheidsinstanties zitten er. Alles is groot, er rijdt veel politie rond en je ziet maar weinig volk. Het is een soort spookstad. Het leger heeft de stad laten bouwen zodat de overheid niet in yangon geplaatst is, omdat ze bang zijn voor protesten. Na een paar uur hadden we het wel gezien en zijn we met de bus terug naar Yangon gegaan.
Zoals George Orwell terecht schreef: birmezen kunnen een hoop met eten, behalve het eetbaar maken. Ze houden ervan om alles onder te dompelen in een oliebad dus alles druipt van het vet. Ze maken ook verschrikkelijke lokale muziek, waarbij er op potten en pannen wordt geslagen met een hoog gewauwel. Hierdoor zijn we aardig wat ochtenden wakker geworden. Verder vinden ze het heerlijk om westerse muziek in hun eigen taal te vertalen, en dan vooral van Justin Bieber ;) Veel birmezen zijn het niet eens met de overheid, maar daar wordt slechts fluisterend over gesproken. Myanmar is een arm land, maar dat was niet echt te zien. De wegen waren goed en je zag nauwelijks echte armoede. Er zijn wel veel delen in het land waar je niet mag komen, en we vermoeden dat het er daar wat slechter uit zal zien. Wij hebben nu eigenlijk alleen de toeristsche plaatsen gezien. Het was een bijzonder land wat met recht The Golden Country wordt genoemd!

Vanaf Yangon zijn we naar Singapore gevlogen. De eerst avond hebben we Oranje-Mexico gekeken op een plein vol Hollandse expats. De dag erna waren we allebei niet zo lekker en hebben we in de botanische tuin rond gelopen. De volgende dag heb ik de hele dag in bed moeten doorbrengen met koorts, dus uiteindelijk weinig van singapore kunnen zien helaas. We hebben gelukkig wel Marina Bay gezien en de laatste dag heerlijk westers gegeten.

Nu zijn we in Indonesie voor 6 weken, hallo strand!

Liefs x