Indonesië - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Vesna Boersma - WaarBenJij.nu Indonesië - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Vesna Boersma - WaarBenJij.nu

Indonesië

Blijf op de hoogte en volg Vesna

14 Augustus 2014 | Singapore, Singapore

Selamat malam!
Mijn laatste update een dag voordat ik weer naar huis kom.
Toen we aankwamen in Jakarta hadden we afgesproken met een meisje uit indonesie die we in myanmar hadden ontmoet, en zij ging juist die avond naar Yogyakarta, dus besloten we om Jakarta over te slaan en de nachttrein naar Yogya te nemen. Hier zijn we 5 dagen geweest. We zijn oa. naar Borobudur (boeddhistische tempel) en Prambanan (hindu tempel) geweest (ook al waren we eigenlijk tempelmoe). Om respect te tonen moest iedereen een sarong om zn middel doen, ook al had je alle ledematen bedekt met kleding, terwijl je overal met je schoenen aan op mocht lopen. Ze hadden er niet zo veel verstand van leek het. Verder zijn we naar een traditionele dansvoorstelling geweest, naar de vulkaan Merapi en naar het paleis van de sultan. Verder is Niek er naar de lokale kapper geweest, die er een potje van had gemaakt! Het was een traumatsche ervaring vor hem, a heb ik de ergste schade kunnen bijknippen ;) Hierna gingen we op vulkanentour. Eerst naar Bromo, waar we de zonsopgang samen met honderden andere mensen mochten bekijken. Het uitzicht was wel mooi maar we voelden ons een stel ramptoeristen. Hierna gingen we naar Ijen, waar we om 01.00 zijn opgestaan om de vulkaan op te klimmen en in de krater af te dalen. Hier was een zwavelmijn en je kon er blauw vuur zien branden. Daarna hebben we de zonsopgang gezien met een mooi uitzicht op het meer in de krater. We hebben nog dagen lang gestonken naar zwavel en zelfs nu is t nog niet helemaal uit mn trui.
Na islamitisch Java gingen we naar hindu Bali, waar we gestrand waren in Kuta, de plek waar alle australiërs heftige party's houden. We zijn er 2 dagen geweest om bij te komen en zijn toen snel weg gegaan naar een mooier gebied, Amed. Hier hebben we ons duikbrevet gehaald! Ik had nooit gedacht dat ik dat zou doen maar het was cool! Daarna zijn we een paar dagen naar het paradijs Gili Air gegaan. Een eilandje met super mooie stranden, lekker eten en mooie zonsondergangen.
Met de lokale veerboot gingen we verder naar Lombok, waar we een goeie deal hadden gesloten voor de Rinjani trek. De eerste dag was de makkelijkste dag, alleen de vulkaan op. Porters brengen alles naar boven met 20-40 kg op 1 schouder. We sliepen in een tentje op flinterdunne matjes met al onze kleding aan want het was koud. Het was er enorm smerig omdat al het afval werd achter gelaten en de natuur was de wc.. De volgende ochtend is Niek voor zonsopgang met de andere mannen naar de top gelopen, wat een heftige klim was. Na het ontbijt zijn we afgedaald naar het meer en de hotsprings in de krater, om vervolgens weer aan de andere kant omhoog te klimmen voor de volgende overnachting. We waren kapot! Wel een mooi uitzicht op de vulkaan gehad gelukkig! De dag erna was alleen nog een lange saaie afdaling, maar we liepen moeilijk door de spierpijn. Toen we terug in de bewoonde wereld waren, hebben we na 3 dagen eindelijk lekker gedouched en afgesproken dat dit de laatste trekking voor ons was. Op Lombok hebben we het suikerfeest gevers met alle moslims! Een groot feest met veel praalwagens, vuurwerk en liedjes met allah akbar. Verder hebben we een 3-daagse tour door Lombok gedaan op de scooter. We hebben in een dorpje bij een local geslapen en door de rijstvelden gewandeld en hebben lekker aan het strand gelegen.
Daarna zijn we met een 4-daagse boottrip van Lombok naar Flores gevaren. De eerste dagen waren heftig, met hoge golven en veel zeeziekte aan boord. Daarna werd het genieten van stranden, zwemmen en snorkelen en we zijn naar Komodo en Rinca geweest, waar de komodovaraan leeft. We hebben er 7 gezien, we werden zelfs achtervolgd door zo'n draak! We hadden een superleuke groep aan boord, wat maar goed was omdat je gezellig lag te spoonen met je buurman omdat we als sardientjes op onze matrassen lagen ;) Toen we in Labuan Bajo aankwamen konden we weer heerlijk genieten van een douche en 4 dagen zout van ons afspoelen. We hebben er in 2 dagen 5 duiken gedaan omdat het een van de mooiste plekken ter wereld is om te duiken. We hebben veel vissen, schildpadden en zelfs 2 haaien gezien!
Onze laatste dagen hebben we gereisd over het katholieke Flores. Het was heel leuk om zondagochtend de kerkklokken te horen luiden. We hebben een schooltje en spinneweb-rijstvelden bezocht in Ruteng en hebben traditionele dorpjes bezocht in Bajawa. Daar spraken we een oude man die nog nederlands had geleerd in de koloniale tijd. Verder zijn we naar mount Kelimutu geweest, een plek met 3 meren in een vulkaan die van kleur veranderen, heel bijzonder! De laatste dag in Maumere hebben we gechilld bij het zwembad (we hadden voor de verandering eens een lux hotel genomen) en daarna zijn we met 3 binnenlandse vluchten terug naar Jakarta gevlogen. De laatste dag in Jakarta hebben we het nationaal monument bezocht, de moskee en de kerk, we hebben veel koloniale gebouwen gezien en hebben we flink geshopt.

Het waren 15 fantastische weken, maar het is toch fijn om weer terug naar huis te gaan :)
Tot morgen! X

• 14 Augustus 2014 - 19:28

Juliette:

Dat meen je niet, een boottocht van 4 dagen?!!! Haha had je Thailand verdrongen?
    Poeh joh, je bent echt lang weggeweest. Klinkt weer hartstikke gaaf. Goede reis terug!! xx